Tickets Tot € 5,- korting

2022: een terugblik op een mooi jaar

Het jaar 2022 is bijna voorbij. Daarom blikt DierenPark Amersfoort terug op een bijzonder jaar. Een jaar dat begon met een gedwongen, tijdelijke sluiting van het park door geldende RIVM-maatregelen. Gelukkig hebben we in hetzelfde jaar veel kinderen op een speelse wijze laten zien hoe mooi de natuur is. Want waar kan dat beter dan midden in het bos van DierenPark Amersfoort? Hier ontdek je alles over de natuur, zowel dichtbij als ver weg.

Wij zijn onze bezoekers ontzettend dankbaar voor hun steun aan ons park en aan het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund die natuurbeschermingsprojecten in binnen- en buitenland steunt. Helemaal onderaan lees je welk bedrag is gedoneerd. Ongelooflijk mooi! Maar laten we eerst samen langs al het leuke dierennieuws gaan van het afgelopen jaar. Wat is jou het meest bijgebleven?

Januari

Jaar van de Eikelmuis

Het jaar 2022 is uitgeroepen tot het ‘Jaar van de Eikelmuis’. Daarom schenkt DierenPark Amersfoort het hele jaar aandacht aan dit bijzondere, maar meest bedreigde knaagdier van Nederland. Samen met de Zoogdiervereniging, Artis en Gaia ZOO vragen wij dit jaar meer aandacht voor de eikelmuis en zamelen bezoekers geld in om onderzoek mogelijk te maken. Benieuwd naar het resultaat? Dat lees je in december!

Eikelmuis - DierenPark Amersfoort

Galago-tweeling geboren

Begin dit jaar mag DierenPark Amersfoort twee galago’s verwelkomen. De nachtaapjes leven in De Nacht. Je kunt beide broertjes spotten in het donkere dierverblijf.

Er zijn twee Senegal galago’s geboren in DierenPark Amersfoort

Pinguïntweeling geboren

Het jaar 2022 begint goed, want in januari is er nóg een tweeling geboren. Dit betekent een uitbreiding van de reservepopulatie van bedreigde pinguïns in het wild. Broer en zus zijn geboren met een grijs, donzig verenpak. Hoe ouder ze worden, hoe meer de jongen op de rest van de kolonie gaan lijken.

Na zo’n kleine veertig dagen zijn de pinguïnkuikens uit hun eieren gekropen.

Februari

Opening Kwetterterp

In de voorjaarsvakantie opent DierenPark Amersfoort, in samenwerking met de Vogelbescherming, de Kwetterterp. In dit nieuwe gebied ontdek je alles over de vogels uit eigen land en kom je erachter hoe leuk en belangrijk het is om je tuin en balkon vogelvriendelijk in te richten.

Kwetterterp - DierenPark Amersfoort (57)

Uitbreiding pinguïnkolonie

Nog meer pinguïns! In februari is de pinguïnkolonie uitgebreid van achttien naar 25 zwartvoetpinguïns. De groepsdynamiek met meer soortgenoten is beter, omdat er meer koppels worden gevormd.

De pinguïnkolonie van DierenPark Amersfoort is uitgebreid met zeven zwartvoetpinguïns.

Maart

Kameel geboren

Meer geboortes! In maart is kameel Raya geboren. Wist je dat kamelen heel goed tegen de hitte kunnen, maar ook goed de kou kunnen trotseren? Raya en de andere kamelen kunnen dus het hele jaar door buiten lopen.

Grijpstaartskinkentweeling geboren

Er zijn twee grijpstaartskinken geboren. Extra bijzonder geboortenieuws, omdat er bij deze soort meestal maar één jong wordt geboren. De meeste reptielen leggen eieren, maar skinken baren levende jongen.

Er zijn twee grijpstaartskinken geboren in DierenPark Amersfoort. “Meestal wordt er één jong per keer geboren, dus het is erg bijzonder dat we een tweeling mogen verwelkomen”, vertelt dierverzorger Ronnie Joha.

Ringstaartmaki geboren

Het is voorjaar, de tijd waarin meestal veel dieren worden geboren. Ook de ringstaartmaki’s krijgen in deze periode jongen. Kyamani komt in april op aarde en is nu de jongste ringstaartmaki die op het maki-eiland leeft.

Twee ringstaartmaki’s geboren in DierenPark Amersfoort

Tiende jong voor luiaardkoppel

Luiaardkoppel Amaka en Quasimodo heeft hun tiende jong op de wereld gezet. Dit nieuws is extra bijzonder, omdat de luiaards hiermee het meest succesvolle koppel van Europa zijn. Jong Diego leeft samen met zijn ouders, en andere nachtdieren, in de Nacht.

Luiaardje geboren in DierenPark Amersfoort

Nieuw diersoort: padhagedis

Er is een nieuwe diersoort te bewonderen in het Honderdduizend Dierenhuis: de padhagedis. Het mannetje en vrouwtje zijn door onbekenden gesmokkeld vanuit Midden-Amerika. DierenPark Amersfoort heeft de middelen en de ruimte om over de dieren te ontfermen en neemt de zorg op zich.

Reptielen zijn koudbloedige dieren. Dat betekent dat zij afhankelijk zijn van hun omgeving en passen hun lichaam daarop aan (Padhagedis in winterrust)

Mei

Poeppluizen in de meivakantie

In de meivakantie staat poeppluizen op het programma tijdens Poep & ZOO. Het jaarlijkse evenement was ook in 2022 een groot succes. Het programma staat geheel in het teken van poep. Klinkt vies, maar van uitwerpselen kun je ontzettend veel leren. In 2023 keert het programma weer terug!

Poep & ZOO DierenPark Amersfoort

Kameleon, nieuwste bewoner

Sinds mei kun je de panterkameleon spotten in het Honderdduizend Dierenhuis. Veel mensen denken dat camouflage de reden is waarom de kameleon van kleur verandert. Maar dat is niet zo. Het dier geeft met de lichaamskleur de gemoedstoestand aan en regelt zijn of haar lichaamstemperatuur ermee.

Panterkameleon

Vale gieren uitgezet

DierenPark Amersfoort zet in samenwerking met Green Balkans twee valen gieren uit in de natuur. De vogels zijn in ons park uit hun ei gekropen en vliegen nu over het Balkangebied, op zoek naar aas. Beide vogels redden zich heel goed in de natuur!

Prairiehondjes geboren

Niet één, niet twee, maar er zijn meer dan tien prairiehondjes geboren! De kolonie bestaat uit verschillende families, waarvan elke familie gebruikmaakt van een eigen gangenstelsel. Inmiddels zijn de jongen flink gegroeid en nauwelijks van hun ouders te onderscheiden.

Prairiehondjes geboren in DierenPark Amersfoort

Plompe lori-tweeling geboren

Hoera, nog meer geboortenieuws! En weer in De Nacht! We mogen twee plompe lori’s verwelkomen. Wist je dat deze nachtaapjes giftig zijn? Voordat de moeder op jacht gaat, likt zij haar ellebogen. Hier zitten speciale klieren die gif uitscheiden. De plompe lori-moeder likt vervolgens haar jong, zodat het gif de kleine lori beschermt tegen vijanden. Bijzonder!

Het geslacht van de zeldzame kleine plompe lori-tweeling is bekend. Het zijn twee mannetjes

Zebraveulen geboren

Sinds juni loopt er een jonge Grévyzebra over de Savanne. Haar naam is Zuri. Bij de geboorte is het zebrajong bruin, in plaats van zwart. Zo vallen jonge zebra’s minder op wanneer zij uitrusten in het bruine gras. Hoe ouder Zuri wordt, hoe meer zij op de rest van de kudde gaat lijken.

Het zebraveulen dat in juni in DierenPark Amersfoort is geboren is een vrouwtje en heeft de naam Zuri gekregen

Leeuwinnen voorbereiden op verhuizing

Leeuwinnen Zuna en Sifra verhuizen naar een dierenpark in Hongarije, waar de roofdieren voor nageslacht mogen zorgen. Voordat zij vertrekken, worden de leeuwen getraind. Zuna en Sifra maken meerdere keren kennis met de transportkist, zodat de verhuizing zonder problemen verloopt.

Juli

Khine War War overleden

Verdrietig nieuws voor DierenPark Amersfoort. Olifant Khine War War is overleden. De matriarch van de olifantenfamilie had last van artrose. War War leed veel pijn en pijnstilling was niet meer genoeg. Haar dochter Indra neemt nu de rol van matriarch op zich.

Khine War War - DierenPark Amersfoort

Stokstaartjes geboorte

Hoera, nog meer geboortes! In juli is de stokstaartjesfamilie uitgebreid met vier jongen. Wist je dat stokstaartjes wel 900 verschillende geluiden kunnen maken om aan te geven dat er gevaar dreigt? Een lange fluittoon is het sein dat de kust veilig is.

Vier stokstaartjes geboren in DierenPark Amersfoort

Leeuwinnen verhuisd

Zuna en Sifra, die in juni werden voorbereid op de verhuizing, verhuizen in juli. Beide leeuwinnen mogen voor nakomelingen zorgen in een Hongaarse dierentuin.

DierenPark Amersfoort verhuist leeuwinnen

Augustus

Kapucijnaapje geboren

Er is een zeldzaam geelborstkapucijnaapje geboren. En daar zijn wij blij mee, want deze apensoort behoort tot de top 25 meest bedreigde apensoorten ter wereld.

Als je goed kijkt, zie je een klein aapje op de nek van de moeder zitten

Zomerprogramma

Afgelopen zomervakantie beleefden bezoekers een spetterende zomer, die volop in het teken stond van water. Waar komt ons drinkwater vandaan en hoeveel water verbruik jij? Deze zomervakantie ontdekken kinderen alles over water, maar ook dat zij zuinig met water moeten omgaan.

Zomervakantie DierenPark Amersfoort

Eerste sessie Kinderpanel

Het nieuwe Kinderpanel neemt het stokje over van de vorige groep. Elf jonge fans van dieren en de natuur denken het komende jaar mee over verschillende onderwerpen. In het schooljaar 2022/2023 gaan deze kinderen in gesprek met projectleiders en dierverzorgers en geven zij advies.

Kinderpanel 2022

Samenwerking Koningskinderen

DierenPark Amersfoort en kinderopvang Koningskinderen slaan de handen ineen. De twee familiebedrijven werken samen om nog meer kinderen te bereiken en te enthousiasmeren om zich in te zetten om de natuur te beschermen.

DierenPark Amersfoort en Koningskinderen slaan handen ineen

Hoenderkoetkuikens uit ei gekropen

Er zijn twee hoenderkoetkuikens uit het ei gekropen. Wist je dat hoenderkoeten ook wel ‘screamers’ worden genoemd? Dat komt omdat deze vogelsoort een schreeuwend geluid maakt. Heb jij hen al gehoord?

Oktober

Vernieuwd Dinobos

In de herfstvakantie opent DierenPark Amersfoort het vernieuwde Dinobos. Via een tijdmachine maken bezoekers een tijdreis naar miljoenen jaren geleden. Daar maak je een enerverende tocht door het Trias, Jura en Krijt en ontdek je hoe dino’s met elkaar samenleven. Meerdere experts, zoals paleontologen, hebben ons geholpen bij de ontwikkeling van het Dinobos.

DinoAdventures van start

In de herfstvakantie wordt de opening van het vernieuwde Dinobos gevierd met een nieuwe en vernieuwde opzet van de DinoAdventures. Het programma is nu voor het eerst toegankelijk voor alle leeftijden. Tijdens de Adventures wordt jouw tijdreis nog verder uitgebreid met nog meer spannende activiteiten. Volgend jaar komen spannende DinoAdventures weer terug! Ben jij er (weer) bij?

Onderscheiding Marjo Hoedemaker

Marjo Hoedemaker, oud-hoofddierverzorger van het park, krijgt een bijzondere, internationale onderscheiding tijdens de EAZA Annual Conference in Portugal. EAZA staat voor European Association of Zoos and Aquaria, oftewel de Europese Vereniging van Dierentuinen en Aquaria. Marjo krijgt de prijs voor zijn betrokken rol binnen het Europese samenwerkingsverband. Vanuit zijn expertise coacht hij andere Europese dierenparken en zet hij zich in voor bedreigde dieren in binnen- en buitenland.

Nieuwe tijgerman

In november verwelkomt DierenPark Amersfoort tijgerman Krai. Het jonge mannetje wordt geïntroduceerd bij Angara, een ouder vrouwtje. De kennismaking verloopt stapsgewijs. Beide tijgers krijgen de tijd om aan elkaar te wennen.

Krai en Angara werden zorgvuldig aan elkaar gekoppeld door de beheerder van het soortbehoudprogramma van de Siberische tijger

Positief voortplantingsadvies

Nog geen geboortenieuws, maar wel een positief bericht. Er mogen opnieuw rode panda’s worden geboren in het park. DierenPark Amersfoort heeft opnieuw een positief voortplantingsadvies gekregen. Zouden er in het voorjaar van 2023 jonge rode panda’s rondlopen?

Rode panda's

December

Nieuw diersoort: berberapen

Op het nippertje: aan het einde van het jaar introduceert DierenPark Amersfoort een nieuw diersoort! Na het vertrek van de Japanse makaken mogen vier berberapen het apeneiland bewonen. Het gaat om een moeder met drie jongen.

Glazen Huis

DierenPark Amersfoort ondersteunt dit jaar 3FM Serious Request. De landelijke radiozender zet zich in voor Het Vergeten Kind. Op de kerstmarkt in Amersfoort kun je onder andere een slinger geven aan de ‘drollendraaier’. Alle opbrengsten gaan naar het goede doel.

Winteravonden

Na drie jaar opent DierenPark Amersfoort haar parkdeuren voor de Warme Winteravonden. Twee jaar op rij is het event geannuleerd vanwege de RIVM-maatregelen. Deze kerstvakantie gaan we van vier naar acht avondopenstellingen. Beleef wonderlijke ontmoetingen met dierbewoners in ons park vol duizenden lampjes, kerstbomen en zelfs sneeuw. En ontdek de nieuwigheden die het park biedt, zoals de Warme Winterquiz, speel de hoofdrol in een avontuurlijk wintersprookje en kom door een samenspel van magische effecten van alles te weten over de Nederlandse natuur in de winter.

Mooie opbrengst voor het Wildlife Fund

Het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund heeft dit jaar 150.000 euro uitgegeven aan natuurbeschermingsprojecten in binnen- en buitenland. Dit is een ongelooflijk mooi bedrag dat mede mogelijk is gemaakt door de steun van onze bezoekers.

Op naar 2023: ons bos is jarig!

Wij kijken terug op een mooi jaar, waarin we ongeveer 800.000 bezoekers mochten verwelkomen in het park. Hopelijk breng je ook komend jaar weer een bezoekje aan ons park waarin je met al je zintuigen beleeft hoe mooi en bijzonder de natuur en haar inwoners zijn. Wij kijken uit naar een mooi, nieuw jaar. Een jaar waarin wij onze 75ste verjaardag vieren. Vier je dit met ons mee?

DierenPark Amersfoort wenst jou een ontzettend mooie jaarwisseling toe en we zien je graag volgend jaar in ons park.