Tickets Tot € 9,50 korting
Tickets Tot € 9,50 korting

Which Fish

De EAZA (European Association of Zoos and Aquaria) is de campagne Which Fish gestart. Via project worden bezoekers bewuster gemaakt van ‘goede vis’. Hiermee worden vissoorten bedoeld die op dit moment voldoende aanwezig zijn in de zeeën, meren en rivieren. Zo wordt geprobeerd overbevissing tegen te gaan. ‘Duurzame vis’ dus. Niet alleen wij zouden ‘goede vis’ moeten consumeren, ook de dieren in de dierenparken.

Nils Dijkgraaf DierenPark Amersfoort

Nils Dijkgraaf is curator in DierenPark Amersfoort en is onder andere verantwoordelijk voor de diëten van de dieren in het park.

Duurzaam & gezond

Voor onze dierbewoners verzorgen wij al een aantal jaren een gezond eetpatroon. De dieren krijgen voedingsstoffen waar zij genoeg energie van krijgen, maar niet te dik van worden. Wij kunnen nu veel beter inspelen op deze welzijnswensen dan een paar jaar geleden. Vroeger had je bij wijze van spreken twee soorten brokken, nu zijn er veel specifiekere varianten. Er zijn door wetenschappelijk onderzoek grote stappen gemaakt op het gebied van voedselkennis. Duurzaamheid speelt ook een steeds grotere rol. Het gaat niet goed met de natuur. Mensen zijn zich daar steeds bewuster van en gaan daarom steeds duurzamer met de aarde om. DierenPark Amersfoort ook.

MSC-keurmerk

Op het gebied van vis voeren wij heel bewust bepaalde soorten aan de dieren. Denk aan haring, sprot en voorn aan onze dierbewoners. Onze zwartvoetpinguïns, kleinklauwotters en kroeskoppelikanen zijn daar bijvoorbeeld dol op. Ook voeren wij vis met het MSC (Marine Stewardship Council)-keurmerk. Een vissoort dat dit keurmerk draagt, ondervindt momenteel geen hinder van overbevissing.

De zwartvoetpinguïns zijn dol op haring, sprot en voorn

Marieke Post

Marieke Post is manager van de afdeling Resource & Development bij Kiezebrink. Kiezebrink is een voedselleverancier voor dierenparken en zo ook voor DierenPark Amersfoort. Zij bieden steeds meer duurzame producten aan en zien ook dat dierenparken steeds vaker voor deze producten kiezen.

Keuze

Het voedselassortiment dat wij aanbieden is heel breed. Een groot gedeelte daarvan bestaat uit duurzame voeding. Door goede voorlichting proberen wij de dierenparken zoveel mogelijk te informeren over de belangen van een duurzaam voedingspatroon. Vis is een van de duurzame producten waar wij veel aandacht aan schenken. Haring, makreel en zoetwatervis zijn de visproducten die door dierenparken het meest worden ingekocht. Ook makreel is populair, maar helaas gaat het met deze soort niet goed in het wild door overbevissing. Bij deze soort is daarom het MSC-keurmerk ingetrokken. Dit hoeft niet voor altijd zo te zijn: de wildsoort wordt continu gemonitord. Gaat het weer goed, dan wordt het keurmerk opnieuw gegeven aan de makreel.

Elke stap telt

De laatste vijf jaar zien wij onder de dierenparken, maar ook tijdens het boodschappen doen in de supermarkt een grotere bewustwording over het eten van ‘goede vis’. Toch is het nog steeds een flinke uitdaging om de wereldwijde visstand op peil te houden. Ieder land heeft zijn eigen regels en die lopen op dit moment sterk uiteen. Overbevissing is een probleem dat je het beste wereldwijd oplost.

De laatste vijf jaar zien wij onder de dierenparken, maar ook tijdens het boodschappen in de supermarkt een grotere bewustwording over het eten van ‘goede vis’. Toch is het nog steeds een flinke uitdaging om de wereldwijde visstand op peil te houden. Iedere land heeft zijn eigen regels en die lopen op dit moment sterk uiteen. Overbevissing is een probleem dat je het beste wereldwijd oplost.

Meer weten over de campagne van EAZA? Neem een kijkje op de website van Which Fish!